Z parafiady do Górnej Grupy, Malborka, Torunia i Gniewu w rytmie gospel

W dniach 16-19.08.2018r. uczestniczyłem wraz z 20 innymi osobami w zorganizowanej przez Ojca Mirosława Piątkowskiego pielgrzymce pod Patronatem Matki Bożej Królowej Pokoju dla dzieci, młodzieży i osób, które zaangażowały się w organizację i prowadzenie XIV Parafiady Królowej Pokoju.

Pogoda nam sprzyjała, w słoneczny poranek autokarem udaliśmy się do Domu Misyjnego św. Józefa w Górnej Grupie koło Grudziądza należącego do Zgromadzenia Księży Werbistów.

Już w trakcie podróży wrażeń nie brakowało, o co w szczególności zadbał o. Mirosław.

Na jednym z postojów przybliżył nam rytuał picia południowoamerykańskiego napoju o nazwie yerba mate, którą każdy z nas mógł skosztować. Na kolejnym, ku szczególnej radości najmłodszych, zaprosił nas na posiłek do restauracji stylizowanej na miasteczko z Dzikiego Zachodu, gdzie mogliśmy posmakować specjałów kuchni teksańsko-meksykańskiej. Ale był też pokarm duchowy – w trakcie jazdy rozdał nam różańce do koronki ku czci Ducha Świętego i zapoznał nas z zasadami jej odmawiania.

Po przyjeździe do Górnej Grupy mieliśmy okazję zobaczyć, jak wygląda praca w drukarni, której początki sięgają roku 1930 r., i wydawnictwa „Verbinum”, prowadzonych przez księży werbistów. To właśnie tu są drukowane kalendarze ścienne, agendy biblijne czy magazyn „Misjonarz”, tak dobrze rozpoznawane przez mieszkańców Chludowa.

Bardzo ciekawa była też historia tego Domu Misyjnego, który powstał w 1923r, zaś od 1935 roku został na pewien czas nawet Domem Prowincjonalnym werbistów w Polsce. W Górnej Grupie prezentowana jest wystawa przypominająca sylwetki 19 męczenników, w tym 4 błogosławionych braci werbistów, którzy zginęli w obozach koncentracyjnych podczas II wojny światowej, a wcześniej mieszkali właśnie tutaj. Przez cały czas pobytu mogliśmy poznawać otoczenie Domu Misyjnego – między innymi zabytkowy park, staw, boisko, altany, cmentarz dla zmarłych werbistów i ich współpracowników.

Obecnie Dom Misyjny w Górnej Grupie jest azylem dla schorowanych i emerytowanych kapłanów, współbraci, misjonarzy, także niektórych rodziców misjonarzy. Miłym akcentem było spotkanie z ojcem Józefem Michną, byłym rektorem z Chludowa, którego pobyt niektórzy z nas dobrze pamiętali. Dzień pełny wrażeń zakończył wieczorny grill i wspólne śpiewanie pieśni religijnych, patriotycznych i biesiadnych, do których przygrywał nam mieszkający tu o. Andrzej Truty, misjonarz z Paragwaju.

Piątek rozpoczęliśmy mszą święta, a po śniadaniu wyruszyliśmy na zwiedzanie największej gotyckiej twierdzy, największej budowli ceglanej na świecie wzniesionej rękoma człowieka – sławnego zamku krzyżackiego w Malborku. Ta wielka atrakcja turystyczna miała również ważny aspekt pielgrzymkowy, historyczny i religijny. Uświadomiliśmy sobie wielkość orędownictwa patronki parafiady – Matki Bożej. To ona patronowała zakonowi Krzyżaków i patronuje w Toruniu Radiu Maryja i wielu innym dziełom, które zainicjowali tam ojcowie redemptoryści, a które mieliśmy zwiedzać w Toruniu w sobotę – m.in. Sanktuarium Nowej Ewangelizacji i Wyższą Szkołę Kultury Społecznej i Medialnej.

Z Malborka udaliśmy się do Gniewu, gdzie u stóp innego zamku krzyżackiego z XIII wieku malowniczo położonego na wzgórzu w Dolinie Dolnej Wisły odbywał się XXII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Gospel. Niestety, z powodu opóźnienia koncertu, nie udało się nam wysłuchać go do końca, miał się przeciągnąć daleko po 24, a musieliśmy jeszcze wrócić do Górnej Grupy. Jednak niektórym z nas udało się zrobić zdjęcia ze sławnymi braćmi Golec Orkiestra, którzy przechadzali się wśród publiczności.

W sobotę udaliśmy się do Torunia. Tam zwiedziliśmy sanktuarium Matki Bożej Gwiazdy Nowej Ewangelizacji, wzniesione przez ojców redemptorystów z Radia Maryja i Telewizji Trwam. Świątynię tę zbudowano jako wotum wdzięczności za pontyfikat papieża Jana Pawła II. Jej wygląd zachwycił nas i uznaliśmy, że miejsce to stanowić może obowiązkowy punkt na mapie miłośników pielgrzymowania do sanktuariów. Uczestniczyliśmy tu również w dziękczynnej Mszy Świętej koncelebrowanej przez o. Mirosława w intencji uczestników parafiady i jej dobroczyńców.

Potem zwiedzaliśmy toruńską Starówkę, a było co podziwiać – to jedna z najpiękniejszych starówek w Polsce, nie ustępująca urokiem tym z Krakowa, Wrocławia, Warszawy czy Poznania.

W znakomitych humorach po południu udaliśmy się na drugi dzień festiwalu w Gniewie, gdzie doczekaliśmy się występu gwiazdy wieczoru – zespołu „Luxtorpeda”, którego słowa z utworu „Hymn” : „Wiara, siła, męstwo” stanowią motto najbardziej zaawansowanej wiekowo drużyny uczestniczącej w parafiadzie – Trąb Jerychońskich.

Ostatni dzień pielgrzymki to ostatnia w Górnej Grupie Msza św., śniadanie i… powrót do Chludowa.

Pomimo tak zróżnicowanej wiekowo grupy mogliśmy jako wspólnota cieszyć się ze wspólnego przebywania ze sobą, poznać siebie i uczyć siebie nawzajem. Nikt z nas nie miał wątpliwości, że wyjazd jako forma podziękowania za pracę przy organizacji parafiady był bardzo udany, również w sferze ewangelizacyjnej, i wyda obfity plon przy nadchodzącej jublileuszowej XV Parafiadzie Królowej Pokoju. Dziękujemy wszystkim, którzy przyczynili się do tego.

Matko Boża Królowo Pokoju, módl się za nami!